Gaetano Donizetti

Łucja z Lammermoor




      30 III 2008, niedziela, godz. 18.00 (Sala Moniuszki)


Opera w trzech aktach

Prapremiera - 26 września 1835, Teatro San Carlo, Napoli
Premiera polska - 7 października 1843, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera obecnej produkcji - 30 marca 2008
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami


Libretto - Salvatore Cammarano, pierwowzór Walter Scott
Dyrygent - Will Crutchfield
Reżyseria i scenografia - Michał Znaniecki
Kostiumy - Franca Squarciapino
Przygotowanie chóru - Bogdan Gola
Światła - Bogumił Palewicz
Akrobacje powietrzne - Davide Riminucci



recenzje





























Obsada:

 
Lord Henryk Asthon
Łucja
Sir Edgar Ravenswood
Lord Artur Buklaw
Rajmund Bidebent
Alicja
Norman
-
-
-
-
-
-
-
Marcin Bronikowski, Adam Kruszewski, Manel Esteve
Iwona Hossa, Olga Makarina, Katarzyna Oleś-Blacha, Joanna Woś
Piotr Beczała, Dariusz Stachura
Rafał Bartmiński, Vasyl Grocholski, Pavlo Tolstoy, Konrad Włodarczyk
Jacek Janiszewski, Rafał Siwek
Magdalena Idzik, Katarzyna Suska
Rafał Bartmiński, Vasyl Grocholski, Pavlo Tolstoy

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej



TREŚĆ OPERY

Prolog

Obraz 1. Jesteśmy w ogrodach zamku, który niegdyś należał do rodziny Ravenswoodów, a potem został zagarnięty przez wrogą rodzinę Ashtonów. Norman, dowódca straży podejrzewa, że Łucja, siostra Lorda Henryka Ashtona, kocha potajemnie młodego Edgara, ostatniego potomka rodu Ravenswoodów. Tymi podejrzeniami dzieli się z Henrykiem, który chciałby jednak wydać siostrę za Lorda Artura Bucklawa, co wzmocniłoby pozycję Ashtonów. Rajmund tłumaczy, że Łucja jest zbyt przygnębiona jeszcze z powodu niedawnej śmierci matki, aby myśleć o małżeństwie. Jednak Norman zaprzecza temu twierdząc, że ona została uratowana przed atakiem byka za sprawą jakiegoś młodzieńca, z którym spotyka się teraz każdego ranka, a jest nim prawdopodobnie Edgar. Henryk wpada we wściekłość, bo kilku strażników potwierdza, że widzieli tego młodzieńca w ogrodzie.

Obraz 2. Księżycową nocą Łucja spaceruje po parku w towarzystwie Alicji. Ma złe przeczucia. Alicja prosi ją, aby zerwała znajomość z Edgarem, ale chwilę później nadchodzi on sam z wiadomością o swoim rychłym wyjeździe do Francji. Chciałby pogodzić się jeszcze z Henrykiem, lecz Łucja prosi go, by z tym zaczekał. Przy pożegnaniu zakochani wymieniają pierścienie na znak wierności i przyrzeczenia ślubu.

Akt I.

Obraz 1. Apartamenty Lorda Henryka. Ślub Łucji i Artura jest już przesądzony, jednak Henryk obawia się odmowy ze strony siostry. Aby temu zapobiec, przejmował dotąd całą korespondencję Edgara do Łucji, a teraz trzyma w ręku sfałszowany list, który ma być dowodem zdrady ukochanego. Nadchodzi Łucja, jest bardzo przygnębiona. Henryk wręcza jej list, a ona wstrząśnięta zgadza się na ślub. Rajmund także jest przekonany o niewierności Edgara, zwalnia więc Łucję z obietnicy małżeństwa, skłaniając ją do poddania się woli brata.

Obraz 2. Do sali przystrojonej na wesele wchodzi Artur Bucklaw i zapewnia Henryka o swoim poparciu. Pojawia się też zdjęta bólem Łucja. Artur podpisuje akt ślubu, po czym nadchodzi kolej Łucji. W tym momencie wbiega Edgar. Zebrani dobywają szpad, lecz Rajmund nakazuje spokój. Edgar widzi akt ślubu i pyta Łucję, czy rzeczywiście złożyła na nim swój podpis. Przerażona Łucja potwierdza. Wtedy on w gniewie żąda, by zwróciła mu pierścień, a zaraz potem rzuca go na ziemię przeklinając dzień, w którym ją poznał. Edgar zostaje wypędzony, a Łucja kieruje się z Arturem w stronę alkowy.

Akt II.

Obraz 1. Rozbrzmiewają jeszcze weselne odgłosy. Wchodzi Rajmund, przynosząc mrożącą krew w żyłach wieść: Łucja zabiła Artura sztyletem. Po chwili zjawia się Łucja w poplamionej krwią koszuli nocnej, z potarganymi włosami, ze wzrokiem obłąkanej. Idąc przez salę wzywa Edgara, wspominając szczęśliwe chwile ich wzajemnej miłości, po czym pada bez zmysłów na ziemię, budząc litość zebranych i wyrzuty sumienia u Henryka.

Obraz 2. Edgar czeka na cmentarzu Ravenswoodów. Jest zdecydowany dać się zabić przez Henryka w zbliżającym się pojedynku. W pewnym momencie dochodzą go jednak ponure żałobne odgłosy. Chce wejść do zamku, lecz zatrzymuje go Rajmund i powiadamia o śmierci Łucji. Zrozpaczony Edgar przebija się sztyletem i umiera zwracając ostatnią myśl ku Łucji.






Dzieje szkockich kochanków, rzucone na burzliwe tło historyczne wojny domowej między stronnikami zdetronizowanych Stuartów i zwolennikami nowego władcy Wilhelma Orańskiego w końcu XVII wieku – oto zasadnicza kanwa tej opery, w której z jednej strony spotykamy szczerość i głębię uczucia, z drugiej zaś nienawiść i egoizm powodujące katastrofę. René Leibowitz w swojej "Historii opery" tak pisał o Donizettim: „Głęboki i trwały był jego wkład do włoskiej opery romantycznej i właśnie w nim później sztuka Verdiego znajdzie jedno ze swych głównych źródeł. Jeszcze silniej niż w operach Rossiniego przejawia się tu romantyzm muzyczny w swej najczystszej i najbardziej typowej postaci. Taka opera, jak "Łucja z Lammermooru", sławna wciąż i obecna na afiszach większości teatrów operowych świata, jest pod tym względem szczególnie charakterystyczna i bezspornie może być uważana za jedną z największych oper swej epoki.” Przy okazji tej realizacji pojawi się u nas ponownie wielka dama europejskiego teatru operowego, włoska projektantka Franca Squarciapino, której niezwykłe kostiumy od lat zdobią nasze przedstawienia "Śpiącej królewny" i "Rigoletta". Tym razem będzie partnerką amerykańskiego dyrygenta Willa Crutchfielda i polskiego reżysera Michała Znanieckiego.