Karol Szymanowski
Król Roger








1 VII 2011, piątek, godz. 19.00-20.30 (Sala Moniuszki)


Opera w trzech aktach

Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz i Karol Szymanowski
Prapremiera: Warszawa, Teatr Wielki, 19 czerwca 1926
Premiera poprzedniej inscenizacji: 10 marca 2000  
Wznowienie poprzedniej inscenizacji: 28 września 2007  
Premiera tej inscenizacji: Festiwal w Bregencji, 23 lipca 2009  
Premiera w Operze Narodowej: 1 lipca 2011
Oryginalna wersja językowa z angielskimi napisami


Dyrygent: Jacek Kaspszyk
Reżyseria: David Pountney
Scenografia: Raimund Bauer
Kostiumy: Marie Jeanne-Lecca
Choreografia: Beate Vollack
Światło: Fabrice Kebour
Przygotowanie chóru: Bogdan Gola
Charakteryzacja: Frauke Gose

Czas trwania: 1 godz. 30 min. (bez przerwy)

Koprodukcja z: Bregenzer Festspiele i Gran Teatre del Liceu, Barcelona

recenzje
Obsada:

Król Roger   -
Roksana   -
Edrisi   -
Pasterz   -
Archiereios   -
Diakonissa   -
Solo tenorowe (akt I)   -
Solo sopranowe (akt III)  -
Solo tenorowe (akt III)   -

Scott Hendricks, Mikołaj Zalasiński
Olga Pasiecznik
Karol Kozłowski
Will Hartmann
Mieczysław Milun
Agnieszka Rehlis
Jakub Jarmuła
Anna Adamko
, Magdalena Freino
Adam Miroszczuk

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej oraz Tancerze i Chór Chłopięcy



STRESZCZENIE




Akt I

Podczas mszy w katedrze w Palermo przed oblicze Króla Rogera i jego świty przyprowadzają Pasterza. Choć arcybiskup żąda, by został on skazany na śmierć za herezję, żona króla Roksana przekonuje męża, by darował mu życie. Roger rozkazuje, by młody człowiek przyszedł do pałacu tego wieczoru, wtedy on go wysłucha i wyda wyrok.

Akt II

Roger i jego arabski doradca Edrisi nerwowo oczekują przybycia Pasterza. Roksana śpiewa uwodzicielską pieśń, sprowokowaną oczekiwaniem na gościa. Wzmaga to niepokój Rogera. Pasterz zostaje wprowadzony i ogłasza swoją wiarę. Niebawem cały dwór znajduje się pod jego urokiem i dołącza do ekstatycznego tańca. Roger usiłuje nakazać aresztowanie mężczyzny, ale ten bez trudu się uwalnia. Pasterz opuszcza pałac na czele procesji wszystkich dworzan króla i Roksany. Na miejscu pozostają jedynie Król Roger i Edrisi. Roger postanawia pójść za Pasterzem, nie jako król, lecz jako pielgrzym.

Akt III

W starożytnym greckim amfiteatrze Król Roger i Edrisi odnajdują Roksanę, która mówi mężowi, że Pasterz może uwolnić go od jego obaw i zazdrości. Zostaje rozpalone ognisko i wyznawcy Pasterza rozpoczynają kolejny taniec, a sam Pasterz przeistacza się w boga Dionizosa. Gdy taniec dobiega końca, wszyscy się rozchodzą z wyjątkiem Króla Rogera, którego to doświadczenie całkowicie zmieniło. Zamiast pójść za Dionizosem, odśpiewuje radosny hymn do wschodzącego słońca.








Libretto przenosi nas w czasy wczesnego średniowiecza (XII w.) w Królestwie Sycylii, która jest wówczas mozaiką rozmaitych kultur, religii i obyczajów, „splotem świata greckiego, rzymskiego i arabskiego”. Tematyka opery dotyka zderzenia pogaństwa z religią chrześcijańską, bizantyjskiego przepychu z chrześcijańską ascezą, mówi o spotkaniu człowieka z Bogiem, poszukiwaniu własnej drogi, o tolerancji. Dzieło to, religijno-filozoficzne, skupione na emocjach, w którym istotniejsze niż akcja sceniczna są wewnętrzne dramaty bohaterów, nad realizmem góruje symbolizm i poetycka wieloznaczność a nastrojowość nad dramaturgią. Najlepszą rekomendacją niech będą trzy nazwiska Karola Szymanowskiego oraz Jarosława Iwaszkiewicza jako twórców opery i Davida Pountneya, reżysera obecnej, słynnej już inscenizacji, zrealizowanej na Bregenzer Festspiele w 2009 roku. Premiera w Operze Narodowej przygotowywana jest w związku z przejęciem przez Polskę Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.