<
Jagoda Szmytka, Wojtek Blecharz
Projekt 'P'
>




23 maja 2013, czwartek, godz. 19.00-22.00 (Sala im. Młynarskiego i inne przestrzenie) .


Dyrygent: Marta Kluczyńska


DLA GŁOSÓW I RĄK
Jagoda Szmytka
Libretto: Jagoda Szmytka, Michał Zadara
Reżyseria, scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Michał Zadara
Projekcje wideo: Piotr Stasik


TRANSCRYPTUM
Wojtek Blecharz
Libretto: Wojtek Blecharz
Reżyseria: Wojtek Blecharz
Scenografia, kostiumy: Ewa Śmigielska
Neony i instalacje świetlne: Wojciech Puś
Konsultacja dramaturgiczna: Piotr Gruszczyński
Projekcje: Ewa Maria Śmigielska, Cezary Koczwarski

Solistka: Anna Radziejewska
Tancerz - Tomasz Wygoda
Aktor - Maurycy Blecharz


recenzje

Obsada:
Solistka   -
Kompozytorka   -

Kompozytorka w Skype   -
Asystentka Dyrektora   -
Dyrektor   -
Inny Kompozytor   -
Inspektor Orkiestry   -
Reżyser   -
Szef Marketingu   -
Izabella Kłosińska
Barbara Wysocka

Małgorzata Moniuk
Dagmara Sokalska
Tomasz Borkowski
Wojciech Buciński
Piotr Chmiel
Bartosz Tomczuk
Artur Żołnacz


oraz Jagoda Szmytka, Michał Zadara
Muzycy Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

STRESZCZENIE



Muzycy nie są przejrzystym przewodnikiem myśli kompozytora do ucha słuchacza, tylko składają się z mięśni i kości. Opera nie jest przejrzystą instytucją, która serwuje widzom takie dzieła, jakie napiszą kompozytorzy, zainscenizują reżyserzy i zadyrygują dyrygenci. Jagoda Szmytka i Michał Zadara zmieniają operę i zabierają widzów w podróż po anatomii dźwięku, anatomii ciała i anatomii opery.

Transcryptum jest obiektem, wydarzeniem lub operacją artystyczną, procedurą, która zawiera w sobie zapis traumy wraz ze wszystkimi śladami, które do niej prowadzą. Trauma, która jest tematem przewodnim projektu Wojtka Blecharza, może być interpretowana jako swojego rodzaju przestrzeń, izolująca i paraliżująca częściowo pamięć. Trauma wytwarza sekretne miejsce w świadomości: kryptę, która izoluje bohaterkę opery od poznania bezwzględnej prawdy o sobie samej.